لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

مربای هویج و یک دنیا خاصیت

layer
تاریخ بروزرسانی:
۲۸ مرداد ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
5دقیقه

برخی مواد غذایی به شکل پخته ارزش غذایی بالاتری نسبت به شکل خام آن دارند. هویج هم یکی از این مواد است که عمدتا توصیه می شود به شکل پخته استفاده شود. هویج بخارپز یا آب پز بهره تغذیه ای بیشتری به بدن می رساند و سرشار از خواص برای بدن و سلامتی است. هویج پخته منیزیم، آهن، فیبر و فسفر بیشتری در مقایسه با نوع خام داشته و مفیدتر است. به علاوه راحت تر جذب روده شده و ضعف معده و کبد را برطرف می کند.

مربای هویج

به جای مصرف هویج پخته می توانید از مربای هویج هم استفاده کنید. مربای هویج را می توان مدت طولانی تری نسبت به هویج پخته شده نگهداری کرد و احتمال کپک زدن آن وجود ندارد. مربای هویج از آن دست مرباهایی است که در تمام خانه های ایرانی پیدا می شود. وجود مربا در سفره های صبحانه ایرانی ضروری است و یکی از خوشمزه ترین و پرخاصیت ترین مرباها برای صبحانه به شمار می آید. مربای هویج همچنین در تهیه انواع دسرها هم کاربرد دارد. این مربا طبعی گرم و تر داشته و به سلامتی بدن کمک فراوانی می کند.

ارزش غذایی مربای هویج

هویج ارزش غذایی بالایی داشته و پختن یا آبپز کردن هویج هم ارزش غذایی آن را زیاد می کند. هویج سرشار از بتاکاروتن است که پیش ساز ویتامین A  بوده و در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. همچنین رنگ نارنجی هویج به دلیل وجود بتاکاروتن است و هر چقدر بتاکاروتن زیادتر باشد هویج نارنجی تر می شود. مربای هویج فاقد کلسترول بوده و بیمارانی که کلسترول بالا دارند می توانند با خیال راحت مربای هویج مصرف کنند. سرشار از فیبر محلول بوده و مقدار بسیار کمی پروتئین و چربی دارد. هر 100 گرم مربای هویج دارای 44 گرم کربوهیدرات، 43 گرم آب، 42 گرم قند، 2 گرم فیبر است. طی تحقیقات انجام شده خواص هویج پخته شده در مقایسه با هویج خام حدود 34 درصد بیشتر است و تاکید زیادی بر مصرف هویج به شکل پخته شده وجود دارد.

خواص مربای هویج

اگر شما هم جزو آن افرادی هستید که فکر می کنید مربا هیچ خاصیتی نمی تواند برای بدن داشته باشد، این نوشته برای شماست. مربای هویج خواص بسیاری دارد که در ادامه مقاله با فواید آن آشنا خواهیم شد.

  • تقویت دید
    ویتامین A موجود در هویج به تقویت قوه بینایی کمک شایانی کرده و از بیماری های چشمی پیشگیری می کند. این ویتامین کمک می کند تا در شب و محیط های تاریک نوری بیشتری وارد چشم شده و قدرت دید در تاریکی افزایش یابد.  

  • بهبود زخم
    مربای هویج به دلیل داشتن ویتامین K که برای جلوگیری از خون ریزی استفاده می شود، جلوی لخته شدن خون را می گیرد و سبب افزایش سرعت بهبود زخم ها شده و از خون ریزی های شدید جلوگیری می کند. افرادی که ضخم معده دارند مصرف مربای هویج به آنها توصیه می شود.   

  • تقویت سیستم ایمنی
    مربای هویج معده و کبد را تقویت کرده و مانع از تجمع بیش از حد چربی در آن می شود. همچنین آنتی اکسیدان موجود در آن رادیکال های آزاد بدن را از بین برده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وجود این رادیکال ها در بدن به سلول های بدن آسیب می رساند و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر، سکته قبلی و انواع سرطان ها را افزایش می دهند.

  • محافظت از پوستآنتی اکسیدان ها و ویتامین A موجود در هویج پوست را تقویت کرده و از پوست در برابر سوختگی و آفتاب شدید محافظت می کنند.

  • بهبود سیستم گوارش

    فیبر موجود در هویج به هضم غذا، رفع یبوست و سوء هاضمه و بهبود مشکلات گوارشی کمک می کند.

  • کاهش فشار خون
    پتاسیم موجود در هویج باعث باز شدن شریان ها و رگ های بدن شده و کمک زیادی به گردش خون در بدن می کند که نهایتا فشار خون را کاهش می دهد.  

مضرات مربای هویج

هویج پخته شده دارای انسولین طبیعی و گیاهی است و مصرف مربای آن سبب بالا رفتن انسولین در بیماران دیابتی می شود. به همین دلیل افراد دیابتی باید در مصرف مربای هویج دقت کنند.

با وجود تمام خواصی که برای مربای هویج برشمردیم اما مانند هر ماده غذایی که زیاده روی در مصرف آن ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد در مصرف مربای هویج هم نباید افراط کرد. افرادی که طبع گرمی دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند. همچنین مصرف بیش از اندازه مربا و شیرینی‌جات باعث بالا رفتن قند خون شده و اضافه وزن را به دنبال دارد. رعایت اعتدال در مصرف مربای هویج برای بهره مندی از خواص بی نظیر آن ضروری است.

مربای هویج ناصر

مربای هویج ناصر با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و جدیدترین تکنولوژی روز دنیا تولید می شود. صنایع غذایی ناصر به تازگی و کیفیت مواد اولیه در کنار طعم خوشمزه محصولاتش اهمیت می دهد. در صورتی که زمان کافی برای تهیه مربای هویج ندارید می توانید از مربای هویج ناصر استفاده کنید.

مقالات مرتبط

layer

تماس با ما

آدرس:
تبریز، جاده تهران، بعد از پلیس‌راه تبریز-تهران، شهرک صنعتی عالی نصب، انتهای خیابان صنعت یک
طراحی و اجرا توسط:BeMance.ir