لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

5 فایده مهم عسل

layer
تاریخ بروزرسانی:
۲۸ مرداد ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
5دقیقه

عسل یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین شیرین‌کننده‌ها است که خواص زیادی هم دارد. این ماده با ارزش در سراسر جهان استفاده شده و به عنوان پایه ای برای بسیاری از داروهای سنتی به کار می رود. فواید عسل برای سلامتی از دیرباز مورد توجه بوده است.
عسل نه تنها به عنوان یک شیرین کننده طبیعی بلکه به عنوان یک عامل ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد باکتری نیز استفاده می شود. این ماده خاصیت ضد باکتریایی دارد و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می تواند در مدیریت دیابت نقش داشته باشد. افراد معمولا از عسل برای درمان سرفه و به صورت موضعی برای درمان سوختگی و بهبود زخم استفاده می کنند.
عسل بهترین جایگزین شکر است به شرطی که آن را در حد اعتدال مصرف کنید، چرا که مانند قند در بدن رفتار می کند.

ارزش غذایی عسل

عسل سرشار از مواد مغذی است و حاوی قند و ترکیبی از اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی، آهن، روی و آنتی اکسیدان ها است. گونه‌های تیره‌تر عسل نسبت به انواع روشن‌تر آن آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند. یک قاشق غذاخوری یا  گرم عسل حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: 61

چربی: 0 گرم

پروتئین: 0 گرم

کربوهیدرات: 17 گرم

فیبر: 0 گرم

ریبوفلاوین: 1٪ از ارزش روزانه (DV)

مس: 1% از ارزش روزانه

عسل اساساً قند خالص است، بدون چربی و فقط مقدار کمی پروتئین و فیبر. با این حال عسل سرشار از ترکیبات گیاهی تقویت کننده سلامتی است که به نام پلی فنول ها شناخته می شوند.

خواص و فواید عسل

  • سرشار از آنتی اکسیدان است
    آنتی اکسیدان موجود در عسل به خنثی کردن گونه های فعال اکسیژن (ROS) در بدن کمک می کنند که می توانند در سلول ها تجمع کنند و باعث آسیب شوند. این آسیب می تواند باعث مشکلاتی از جمله پیری زودرس، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی شود. بسیاری از مزایای سلامتی عسل به آنتی اکسیدان موجود در آن نسبت داده می شود.

  • برای سطح قند خون در مقایسه با قند معمولی بهتر است
    عسل هم مانند سایر انواع قند، سطح قند خون شما را افزایش می دهد اما آنتی اکسیدان های موجود در آن به محافظت در برابر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک کند. عسل همچنین سطح آدیپونکتین را افزایش می دهد، این هورمون التهاب را کاهش داده و تنظیم قند خون را بهبود می بخشد. همچنین شواهدی وجود دارد که مصرف روزانه عسل ممکن است سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.
    درست است که عسل برای افراد مبتلا به دیابت کمی بهتر از شکر تصفیه شده است، اما افراد باید آن را در حد اعتدال مصرف کنند.

  • سلامت قلب را بهبود می بخشد
    طبق تحقیقات انجام شده عسل به کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از مرگ سلول‌های سالم کمک می کند. مجموع این عوامل عملکرد و سلامت قلب را بهبود می بخشند. عسل همچنین به محافظت از قلب در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند.

  • باعث بهبود سوختگی و زخم می شود
    استفاده از عسل موضعی برای التیام زخم و سوختگی سابقه ای طولانی دارد و مطالعات نشان داده اند که عسل در بهبود سوختگی های جزئی و زخم هایی که پس از جراحی عفونی شده اند بسیار موثر است. خاصیت شفابخش عسل ناشی از اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است.

  • سرفه کودکان را بهبود می دهد
    سرفه مشکلی رایج در کودکان مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است که این عفونت ها می توانند بر خواب و کیفیت زندگی کودکان و والدین تأثیر بگذارند. عسل در مقایسه با داروهای شیمیایی ضد سرفه موثرتر بوده و به کاهش مدت زمان سرفه هم کمک شایانی می کند. همچنین کیفیت خواب کودکانی را که سرفه می کنند بهبود داده و بر خلاف بسیاری از داروهای ضد سرفه هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. با این وجود به دلیل خطر بوتولیسم، کودکان زیر 1 سال نباید عسل مصرف کنند.
    عسل را می توان به راحتی به رژیم غذایی اضافه کرد و برای شیرین کردن قهوه، چای و یا در آشپزی و پخت و پز هم به راحتی استفاده می شود. اما به یاد داشته باشید که به هر حال عسل یک نوع قند است و مصرف آن باعث افزایش سطح قند خون می شود. خوردن مقادیر زیاد عسل به خصوص به طور مداوم در یک دوره طولانی می تواند به افزایش وزن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی را افزایش دهد.

سخن آخر

بیش از 5000 سال است که از عسل به عنوان ماده غذایی درمانی استفاده می شود. عسل می تواند یک مکمل مفید و سالم برای رژیم غذایی افراد باشد. عسل ناصر در اندازه های 75 گرمی، 200 گرمی لیوانی، 250 گرمی شیشه، نیم کیلویی شیشه، یک کیلویی، 850 گرمی شیشه، 300 گرمی پت، نیم کیلویی پت یک کیلویی پت، 25 کیلیویی حلبی و حتی در ابعاد کوچکتر تک نفره تولید می شوند.

مقالات مرتبط

layer

تماس با ما

آدرس:
تبریز، جاده تهران، بعد از پلیس‌راه تبریز-تهران، شهرک صنعتی عالی نصب، انتهای خیابان صنعت یک
طراحی و اجرا توسط:BeMance.ir